اینترنت با توجه به ماهیت پر مخاطب آن همواره یکی از بهترین راه های تبلیغات و جذب مشتری بوده است. اما در طی گذر زمان برخی روشها به طور کامل خاصیت خود را از دست داده اند و یا حتی تبدیل به ابزارهای کلاهبرداری و آزارهنده شده اند.
مهمترین روشهای تبلیغاتی که امروزه کلا” از بین رفته اند شامل موارد زیر است:
الف-ایمیل مارکتینگ: تبلیغات از طریق به دست آوردن یک لیست ایمیل از کاربران فعال روی اینترنت و فرستادن ایمیل تبلیغاتی روشی بود که تا چند سال پیش مرسوم بود اما امروزه کاملا” منسوخ شده است. زیرا اغلب سرویسهای ایمیل این نوع ارسال انبوه ایمیل را به داخل پوشه اسپم هدایت می کنند. در کنار این موضوع اگر به داخل اینباکس هم برود کافی است درصدی از کاربران آن را به عنوان اسپم گزارش کنند مابقی ایمیلها خود به خود اسپم خواهد شد. معمولا” سرویسهای ایمیل اگر از یک آی پی سرور خاص، زیاد اسپم بیاید کلا” آن سرور را بلوکه می کنند.
روش ایمیل مارکتینگ امروزه بیشتر برای کلاهبرداری کاربرد دارد و کاربران با هدایت به سایتهای جعلی مورد سوء استفاده قرار می گیرند. مثلا” رمز و نام کاربری آنها سرقت میشود. پس روی این روش حساب نکنید و اگر کسی به شما پیشنهاد این نوع بازاریابی داد همان اول روی آن خط قرمز بکشید.

ب-تبلیغات با روش پنجره های بازشونده در مرورگر: در گذشته شما با ورود به یک سایت ناخوداگاه با باز شدن یک سری پنجره تبلیغاتی مواجه میشدید. یا در حین خروج از یک سایت در داخل یک تله گیر می افتادید و با بستن یک پنجره یک سایت دیگر باز میشد. امروزه مرورگرها این نوع روشها را کاملا” بلوکه کرده اند. اما سازندگان سایتها باز شدن این نوع پنجره های ناخواسته را در یک رویداد مخفی کرده اند تا مرورگر نتواند جلوی آن را بگیرد. مثلا” شما وقتی روی فیلد جستجو کلید می کنید تا متن خود را وارد کنید ناگهان یک پنجره باز میشود و چون با یک رویداد از طرف کاربر همراه بوده مرورگر آن را نمی بندد.
اگرچه با ترفندهایی این پنجره ها باز می شوند اما کاربران به شدت از این نوع تبلیغات متنفر هستند و در واقع ضد تبلیغ محسوب میشود. پس روی این روش هم حساب نکنید.

ج-تبلیغات در فایل انیمشین به خصوص با فرمت Gif: اغلب کاربران اکنون در مرورگرهای خود دارای ابزارهای بلوکه کردن انیمیشن هستند. پس اگر این نوع انیمشینها را به عنوان تبلیغ به کار میگیرید باید بدانید که بخش وسیعی از آنها بلوکه می شوند. ابزارهای بلوکه کردن تبلیغ به طور هوشمند لینکهای خارج از سایت را تشخیص می دهند و می دانند برای تبلیغ است و آن را بلوکه می کنند. این روش گاهی با ترفندهایی در باز جهت دهی آدرس دور زده میشود اما تبلیغات با این روش خیلی کارامد نیست.

حال این سئوال پیش می آید که پس چه روشی مناسب است؟
امروزه روش تبلیغاتی بر مبنای خواست کاربر مطرح است. پایه این روش موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی هستند. مثلا” کاربر وقتی در مورد چیز خاصی جستجو می کند تبلیغات مرتبط نمایش داده می شود که شانس واکنش کاربر بالاست زیرا به دنبال آن موضوع است. برای مثال وقتی کاربر در حال جستجو با کلمه موبایل است تبلیغات مرتبط نمایش داده میشود.
روش مناسب دیگر شبکه های اجتماعی هستند. بر اساس گروهی که کاربر در آن در حال گشت و گذار است و سابقه گشت و گذارهای کاربر در شبکه های مانند فیسبوک تبلیغات مرتبط نمایش داده میشود.
در هر حال خلاصه مطلب اینکه امروزه تبلیغات فله ای و در هم بر هم روش منسوخ و فاقد کارامدی است.